Skip to main content
  • Aktualności
  • Bezpieczni w mediach społecznościowych – praktyczne wskazówki

Bezpieczni w mediach społecznościowych – praktyczne wskazówki

30-10-2021

CyberbezpiecznyzBS grafika główna

Włamania na konta w mediach społecznościowych – to temat, o którym w ostatnim czasie dość głośno. Podpowiadamy, co zrobić, aby uniknąć takiej sytuacji i jak skutecznie chronić się przed cyberatakami.

Jak podaje CBOS w raporcie z badania „Korzystanie z internetu” - siedmiu na dziesięciu polskich użytkowników internetu ma konto w jakimś serwisie społecznościowym. Z social mediów korzystają i starsi, i młodsi. Osoby publiczne, firmy, instytucje, ale przede wszystkim prywatni użytkownicy.

Chroń dane

- Nieważne, co robimy i kim jesteśmy. Korzystając z mediów społecznościowych powinniśmy stosować te same zasady bezpieczeństwa – mówi minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

Jakie to zasady? Przeczytajcie nasz poradnik „Jak chronić się przed cyberatakami?”. Przygotowaliśmy go z myślą o wszystkich użytkownikach internetu.

Czy wiecie, czym jest cyfrowy ślad i jak działa phishing? Jeśli nie – nasz poradnik jest właśnie dla Was. Dowiecie się z niego także m.in. - jak dbać o bezpieczeństwo haseł, czym jest podwójna weryfikacja i jak ją stosować, ale też jak bezpiecznie korzystać z internetowych komunikatorów oraz mediów społecznościowych. I to na nich chcemy się dzisiaj skupić.

- Większość działań na platformach społecznościowych opiera się o nasze prywatne dane, począwszy od rejestracji, udostępniania zdjęć, postów, aktualności z życia, dołączania do wydarzeń i różnego rodzaju grup. Nasze dane są bardzo atrakcyjne dla cyberprzestępców – mówi minister Marek Zagórski. – Dlatego warto wiedzieć, jak zarządzać ustawieniami bezpieczeństwa i prywatności na swoich kontach, aby nasze dane były odpowiednio chronione – dodaje pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

Złote zasady

O czym, więc warto pamiętać? Oto najważniejsze zasady bezpieczeństwa w mediach społecznościowych:

1. Utwórz silne hasło

Konto w serwisie społecznościowym zabezpiecz niepowtarzalnym i odpowiednio długim hasłem. Wielu użytkowników korzysta z tego samego hasła do wielu kont. To niedobrze. Każde hasło powinno być nie tylko silne, ale też niepowtarzalne. W naszym poradniku znajdziesz podpowiedzi, jak takie hasło utworzyć.

2. Ogranicz dostęp do konta

Uaktywnij dwuskładnikowe uwierzytelnianie na wszystkich swoich kontach. Można z niego korzystać w większości serwisów społecznościowych. To nic trudnego.

3. Tylko prawdziwi znajomi!

Dodawaj do listy znajomych wyłącznie osoby, które rzeczywiście znasz i którym ufasz. Pamiętaj, że przyjmując nową osobę do grupy swoich znajomych najczęściej domyślnie udostępniasz jej swoje prywatne zdjęcia oraz informacje o sobie.

4. Korzystaj tylko z oficjalnych aplikacji sieci społecznościowych

Aplikacje pobieraj wyłącznie z oficjalnych sklepów — np. Google Play dla Android, App Store dla iOS i Microsoft Store dla Windows.

5. Dbaj o prywatność

Praktycznie wszystkie serwisy społecznościowe posiadają rozwiązania zwiększające prywatność – aktywuj je!

6. Używaj programu antywirusowego

Dobry program antywirusowy zatrzyma złośliwe oprogramowanie, zanim jeszcze zostanie ono pobrane do systemu. Najpopularniejsze przeglądarki internetowe ostrzegają o podejrzanych stronach internetowych – poważnie traktuj takie ostrzeżenia i nie odwiedzaj tych stron. Mogą zawierać złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przestępcom przejęcie kontroli nad Twoim urządzeniem.

Przeczytaj i stosuj

Obawiasz się, że zabezpieczenia Twojego konta w mediach społecznościowych zostały złamane? A może podejrzewasz, że Twoje konto zostało zaatakowane i nie wiesz, co zrobić? W naszym poradniku znajdziesz wskazówki, które przydadzą się w obu tych sytuacjach. Koniecznie je przeczytaj i – co najważniejsze – stosuj!

Jak chronić się przed cyberatakami? - poradnik.

Link do artykułu

CyberbezpiecznyzBS Bezpieczeństwo w mediach społecznościowych

Komunikat dotyczący bezpieczeństwa

UWAGA! Oszuści podszywają się pod pracowników Banków, Banku Spółdzielczego, Banków Zrzeszenia BPS, firm informatycznych

Cyberprzestępcy pod pozorem troski o bezpieczeństwo Twoich środków i operacji finansowych mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie, przez dowolny komunikator lub w jakiejkolwiek innej formie i nakłaniać Cię do:

  • przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej,
  • podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2) lub innych ważnych danych (np. PESEL, skany dokumentu tożsamości),
  • zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer),
  • wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.

PRACOWNIK BANKU NIGDY NIE ZADZWONI I NIE POPROSI CIĘ O TAKIE DANE

NIGDY NIE podawaj powyższych danych!!!

NIGDY NIE instaluj dodatkowych aplikacji!!!

NIGDY NIE potwierdzaj żadnych operacji, które nie były zlecone przez Ciebie!!!

PAMIĘTAJ, od CIEBIE zależy, czy oszuści zdołają przejąć Twoje konto i wyczyścić je ze wszystkich pieniędzy!

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ połączenie i niezwłocznie poinformuj Bank dzwoniąc do swojej placówki, pod numer:

Olecko, godz. 8:00-16:00, tel. 87 520 44 57,

Gołdap, godz. 8:00-15:30, tel. 87 615 41 01,

Kowale Oleckie, godz. 7:30-15:00, tel. 87 523 82 15,

Świętajno, godz. 7:30-15:00, tel. 87 521 54 16;

Ełk, godz. 8:00-15:30, tel. 87 610 71 62,

Suwałki, godz. 8:00-15:30, tel. 572 776 819,

Wieliczki, godz. 7:30 - 15:00, tel. 87 521 42 23;

Dubeninki, godz. 7:30-15:00, tel. 87 615 81 27

Więcej